Nastavujeme e-mailového klienta: POP3 vs IMAP4

Nastavujeme e-mailového klienta: POP3 vs IMAP4

Veľa ľudí používa e-mail cez Internetový prehliadač. Ten je v každom súčasnom operačnom systéme v stolných a prenosných počítačov, či už PC alebo Mac, tabletoch a smartfónoch.

Nevýhodou je, že ak máš viacero e-mailových schránok, musíš každú kontrolovať manuálne a samozrejme absencia natívnych notifikácii v notifikačnom paneli je pre užívateľov e-mailových klientov problém. Preto nerád používam e-mail cez Internetový prehliadač a ako bonus, mám všetko v jednotnom dizajne a na rovnakom mieste a nie kade-tade po Internete s rozličnými, viac či menej použiteľnými, webmailmi.


Zdroj: onlinebiznis.sk


Treba trochu času venovať nastaveniu e-mailového klienta, to je fakt, ale oplatí sa to. Navyše, niektoré e-mailové služby, ako Gmail, sa v mnohých klientoch vedia nakonfigurovať automaticky a potom stačí v klientovi meniť už len nastavenia v štýle "zobraziť/nezobraziť e-mail na uzamknutej obrazovke".

V podstate na konfigurovanie účtu stačí vedieť tieto údaje: tvoja e-mailová adresa, prihlasovacie meno (login), heslo, mailserver a port. Prihlasovacie meno je zvyčajne rovnaké ako plná e-mailová adresa, ako napr. "moje_meno@nazov_servera.sk", prípadne bez @ a všetkého za ním, čiže len "moje_meno". Nastavenia šifrovacích protokolov (SSL, STARTTLS) väčšinou netreba meniť, avšak ak niečo nefunguje, stačí vyskúšať inú možnosť v ponuke.

Najťažšia časť je zistiť adresu mailservera a portu. V prípade, ako som už spomínal, niektorých služieb ako Gmail sa tieto údaje získajú automaticky, avšak ak používaš nejaký menej známy server, ako napr. Riseup.net, tak tieto údaje nájdeš na stránke poskytovateľa. Mailserver treba nastaviť pre odosielanie aj prijímanie pošty a v oboch prípadoch aj porty.

Porty pre prijímanie cez protokol pre IMAP4 sú typicky 143 (alebo niekedy 993), pre POP3 zas 110. Pre odosielanie (SMTP) zas 587 (alebo niekedy 465), prípadne 25, ktorý neodporúčam, je menej bezpečný a ISP ho pomerne často blokujú:

Zdroj: thinkapple.sk

Avšak čo sú to POP3/IMAP4 a SMTP?

SMTP je protokol, cez ktorý sa odosielajú e-maily na server. Je to štandard, ktorý funguje všade.

Ťazšie je to však v protokoloch pre prijímanie e-mailov, tam sú totiž hneď dva: POP3 a IMAP4. Aký je medzi nimi rozdiel?

POP3 je starší typ, ktorý proste stiahne e-maily zo servera do počítača. Žadne pokročilé funkcie, nastaviť sa viac-menej sa dá len to, či sa e-maily po stiahnutí do počítača nechajú uložené aj na serveri. Pokiaľ teda používaš e-mail na viac ako jednom zariadení a v jednom máš nastavené ako sa e-maily zachovávali aj na serveri a v druhom máš nastavené ich neuchovanie, vznikne chaos. E-maily, ktoré sú už stiahnuté v počítači, sa proste nemenia, žiadna synchronizácia. Až povedzme na iPhone vymažeš e-mail v Inboxe, tak na Macu sa Inbox nemení. Takisto chýba podpora pre priečinky.

IMAP4 je moderný protokol so synchronizáciou, ktorý výrazne odporúčam, snáď s výnimkou ľudí ktorý majú jednu e-mailovú schranku a používajú ju len na jednom zariadení a zároveň stačia priečinky Inbox (prijaté), Outbox (odoslané), Spam a Kôš.

Synchronizácia je silný nástroj, vďaka nej môžeš mať všetky e-maily na všetkých zariadeniach a to plne aktualizované. Keď povedzme z Inboxu na iPhone vymažeš e-mail, vymaže sa z Inboxu aj z ostatných zariadení ako iPad a Mac/PC. To isté platí aj pri operáciach ako presúvanie e-mailov medzi zložkami alebo označovaním e-mailu za spam. Keď odošleš e-mail z domáceho počítača a odpoveď naň príjmeš na svojom smartfóne, máš istotu, že na všetkých zariadeniach máš rovnaké e-maily.

Dalo by sa to prirovnať k Dropboxu - je jedno, z akého počítača si dáš na Dropbox nejaký súbor, máš ho dostupný na ľubovoľnom zariadení, kde sa k svojmu Dropboxu prihlásiš. A to isté platí o vymazávaní súborov z Dropboxu.

Zdroj titulnej foto: marketingland.com
Zdroj: thinkapple.sk