iTunes vs Spotify - streamovanie prvý krát zarába viac ako digitálny predaj

Technologický vývoj je azda nekonečnou cestou. Ľudia vždy objavia niečo nové a zväčša sa to neuchytí. Raz začas sa však stane, že spočiatku spochybňovaný projekt strhne vlnu záujmu a spôsobí revolúciu.
Ak sa na túto otázku pozrieme na poli hudobného priemyslu, ten prešiel od vinylov cez magnetofónové kazety a CD nosiče až k iTunes. Zrejme najnovšou a momentálne najpopulárnejšou cestou k nákupu hudby sú streamovacie služby s mesačným predplatným. O tom, že sa nejedná len o subjektívny predpoklad, svedčí aj vyhodnotenie finančných výsledkov za posledný kvartál spoločnosti Warner Music. Tá uviedla, že zisky zo streamovania vzrástli až o 33%, čo znamená, že prvý krát predbehli digitálny predaj.
Ako už zrejme viete, Apple plánuje predstaviť vlastnú streamovaciu platformu Beats Music a podnikol už niekoľko krokov zabezpečujúcich jej úspech. „Bezplatné“ služby ako YouTube a Spotify sú totiž tŕňom v oku nie len hudobných interpretov (nebudem menovať - Taylor Swift), ale aj konkurenčných platforiem. Tým sa nepáči, že spomínaný giganti na základe ziskov z reklamy môžu ponúknuť bezplatné šírenie hudby.
Druhá strana konfliktu má k tejto téme však tiež čo povedať. Spotify žaluje Apple za protimonopolné správanie a za zneužívanie svojej moci v hudobnom priemysle. Apple totiž vytvára pre vydavateľstvá a umelcov výhodnejšie podmienky a snaží sa o zosadenie Spotify z music-streamingového trónu. Na jablčnej značke sa im tiež nepáči, že si prostredníctvom AppStore nárokuje až 30% podiel z ich ziskov.
Tento spor môže priniesť ešte zaujímavé vyvrcholenia, no zatiaľ sa ani jedna zo strán nechystá ustúpiť. Spotify plánuje aj naďalej poskytovať bezplatné kontá a Apple urobí, samozrejme, všetko preto, aby sa švédskemu gigantovi vyrovnal. Alebo lepšie, predbehol ho.