Ide Internet? Nejde Internet?

Lukáš Raynor Majer

Čoraz viac domácnosti má wi-fi router a k nemu pripojených hromadu zariadení, či už bezdrôtovo alebo ethernet káblom. Apple samotný postupne prechádza na wireless konektivitu, napr. odstránením jack konektora z iPhone 7 alebo jediným USB-C portom na retinovom MacBooku. Podľa Apple je budúcnosť bezdrôtová a postupne túto filozofiu aplikuje na čoraz viac svojich produktov, aj keď nie je preto celkom jasné, prečo ukončil výrobu svojich vlastných routerov AirPort.

Typická domáca lokálna sieť (LAN - Local Area Network) je tvorená routerom pripojeným (väčšinou) káblom na Internetovú prípojku poskytovateľa služieb a cez ten router sa všetky zariadenia pripájajú na Internet - či už káblom cez bezdrôtový protokol wi-fi. To, že sme pripojení k routeru ešte nutne neznamená, že pôjde aj Internetová prípojka. Problém nemusí byť nutne na tvojej strane, stačí, ak má operátor výpadok. Pokiaľ má operátor výpadok, LAN funguje normálne ďalej, môžeš si kopírovať súbory do iných zariadení v sieti ako napríklad NAS či iné počítače, ale pripojenie k Internetu fungovať nebude. Ako jednoducho zistím, či je problém na mojej strane alebo strane operátora?


Zdroj: alluremedia.com.au

Riešenie sa volá aplikácia s jednoduchým názovom "Online". Keďže aplikácia s takýmto veľmi všeobecným názvom je pomerne ťažko nájditeľná, tak mi tiež dlho trvalo, až som niečo také našiel a aj to náhodou v Mac App Store. Presný link je na konci článku.

Aplikácia je užitočná pre začiatočníkov, ktorí si chcú rýchlo a jednoducho zistiť, či sú online. Ono, ako som už písal, funkčná LAN-ka a funkčná Internetová prípojka nie je to isté. Ak je nefunkčná len prípojka od tvojho poskytovateľa Internetovej konektivity, tvoja domáca sieť funguje naďalej v režime offline, ale pokiaľ je problém na strane routera alebo konkrétneho zariadenia v LAN-ke na ktorom nejde Internet, nepomôže ani tá najdokonalejšia prípojka. Proste na Internet musia fungovať obe strany.

Vďaka aplikácii Online vidíš hneď svoj stav, ktorý signalizuje malý indikátor v hornom systémovom menu:

Zdroj: thinkapple.sk

Pokiaľ je indikátor zelený, prípojka k Internetu funguje a môžeš surfovať po webe. V prípade, že je červená, znamená to problém s prípojkou a teda nemôžeš surfovať po webe. Problém môže byť na tvojej strane alebo na strane poskytovateľa. Každá prípojka môže občas na pár sekúnd vypadnúť, mne sa to stáva hlavne v noci, keď nechám bežať môj iMac, takže v notifikačnom centre mám ráno po zobudení niekoľko hlásení o výpadkoch, každý trvajúci pár sekúnd, ale niekedy aj minút, a zároveň aj notifikácií o obnovenej Internetovej prevádzke.

Aplikáciu Online je dobre skombinovať s aplikáciou WiFi Signal (recenzia), ktorá podporuje notifikácie ohľadom pripojenia k sieti LAN (nie k Internetu), takže hneď uvidíš, kde môže byť problém.

Online pre macOS stiahneš tu:

Online - Internet connection notification

Zdroj titulnej foto: alluremedia.com.au
Zdroj: thinkapple.sk

Ak sa ti článok páčil, podpor ho, prosím, na Facebooku lajkom, komentárom či zdieľaním.

Komentáre