Reklamné spoločnosti kritizujú Apple

Lukáš Raynor Majer

Stáva sa ti, že niekedy hľadáš na Internete nejaký produkt alebo službu a neskôr vidíš všelijaké reklamné bannery a panely súvisiace s tým čo si hľadal snáď na celom webe? Správanie sa užívateľa na Internete je veľmi lákavá príležitosť pre reklamné agentúry, ktoré sa takto snažia predávať svoje produkty, prípadne produkty inzerentov.

Mnohé weby majú tzv. trackery, ktoré sledujú tvoje správanie prostredníctvom dát cookies, údajmi o polohe, IP adresy atď. Medzi takéto trackery patria aj tlačítka sociálnych sietí ako Facebook. Apple to samozrejme vie a preto do svojho Internetového prehliadača Safari v macOS High Sierra a iOS 11 integroval funkciu, ktorá sa reklamným agentúram rozhodne nebude páčiť.


Zdroj: https://marketingland.com

Nová verzia Safari bude blokovať tzv. cross-site tracking, vďaka ktorému môžu (nielen) reklamné agentúry vytvoriť akýsi osobný profil pre každého návštevníka a posielať cielenú reklamu, v horšom prípade narúšať súkromie a v úplne najhoršom prípade oboje.

Samozrejme, blokovačmi reklám sa to dá do určitej miery obmedziť a v iOS 9 a El Capitan boli uvedené tzv. Content Blockers, ktoré môžu blokovať okrem reklám aj iný nevyžiadaný obsah ako spomínané trackery a to ešte predtým, než sa údaje vôbec stiahnu do počítača. Avšak nič nie je dokonalé a úplne najlepšie by bolo, aby vývojári funkciu blokovania sledovania činnosti zabudovali priamo do Internetového prehliadača, tak ako to spravil Apple.

Reklamným a marketingovým spoločnostiam sa to samozrejme nepáči a skupina šiestich obchodných a marketingových spoločností poslali otvorený list Apple a pokúsili sa presvedčiť Apple, aby si tento krok ešte raz zvážil.

Server The Loop zdieľal vyjadrenie Applu so svetom. Apple sa vyjadril, že súkromie jeho užívateľov je preň veľmi dôležité a zdôraznil, že Safari bol prvý Internetový browser, ktorý v základnom nastavení blokoval cookies tretích strán. Vidno to pekne na príklade macOS/iOS a Windows 10. Zatiaľ čo Apple pomerne dobre chráni súkromie a pre svoje služby využíva end-to-end šifrovanie a niektoré "kity" sú dokonca open source, Windows 10 sa netají svojou telemetriou.

Apple taktiež argumentoval, že reklamné technológie sledovania zbiera informácie o správaní sa na Internete bez súhlasu zasiahnutého používateľa. Taktiež zdôraznil, že cross-site nebude blokovať reklamu a ani dáta cookies potrebné k regulérnemu používaniu webstránky.

Reklamné agentúry reagovali na Apple vyhlásením, že táto nová funkcia bude štandardne zapnutá, bez ohľadu na to či má používateľ zapnuté cookies tretích strán a nepoužíva blokovače reklám. Malo by to aj vplyv na stránky žijúcich z reklám, lebo táto nová funkcia blokovania sledovania zo strany webstránok preruší akúsi "väzbu" medzi značkou a zákazníkom, vedúcou k menej relevantnej reklame a tým pádom k nižšiemu zisku stránok a služieb závisiacich na reklamnom systéme.

A reakcia Apple?

Spoločnosť uviedla, že úspech webu ako platformy závisí od dôvery užívateľov a táto dôvera je prerušená, ak užívateľova aktivita na webe slúži na účel, s ktorým by nikdy nesúhlasil.

Si na strane Apple, alebo súhlasíš s reklamnými a marketingovými agentúrami? Vyjadri sa v diskusii a zdieľaj svoj názor so všetkými čitateľmi.

Zdroj titulnej foto: marketingland.com
Zdroj: macrumors.com

Ak sa ti článok páčil, podpor ho, prosím, na Facebooku lajkom, komentárom či zdieľaním.

Komentáre