Aplikácie na blokovanie reklám cez VPN budú minulosťou

Lukáš Raynor Majer

V iOS 9 Apple predstavil pre zariadenia so 64-bitovým čipom (A7 a vyšší) Content Blockers - blokovače obsahu - ktoré fungujú v Safari a väčšinou slúžia na blokovanie reklám, ale aj na blokovanie prvkov sociálnych sietí, zákazanie prístupu k určeným webovým stránkam alebo aj na automatické blokovanie otravných hlášiek o používaní cookies, ktoré vyšli ako nariadenie z Európskej únie.

Niektoré blokovače reklám zašli ďalej a blokovali reklamu cez VPN - Virtual Private Network. Problémom bolo, že niektoré takéto blokátory vedeli blokovať reklamu aj v iných aplikáciách tretích strán. Keď spoločnosť Future Mind, ktorá vyvíja Weblock, Admosphere a AdBlock, aktualizovala svoj AdBlock a poslala ho do schválovacieho procesu Apple, aktualizácia bola odmietnutá.


Zdroj: independent.co.uk

Podľa nových pravidiel App Store už Apple neprijíma blokovače reklám, ktoré využívajú VPN alebo root certifikát a taktiež neumožní aktualizovať aplikácie s týmto typom funkcionality, ktoré už v App Store sú. Takéto aplikácie totiž porušujú nariadenie zo schválovacieho procesu, ktoré tvorcom aplikácii káže, že aplikácie musia byť použiteľné, unikátne a "vyzerať ako aplikácia".

AdBlock patril do kategórie aplikácií, ktoré blokovali reklamy cez VPN server alebo root certifikát a to aj v aplikáciach tretích strán. Pravidlá App Store hovoria, že takáto funkcionality je zakázaná. Zaujímavé je, že takéto aplikácie boli v App Store už dlho a zatiaľ boli z neznámeho dôvodu "ticho tolerované", aj napriek tomu že blokovanie reklám uvedené v iOS 9 malo byť obmedzené len na Safari. Len pre zaujímavosť, AdBlock je v App Store od roku 2014.

Jeden z dôvodov mohla byť aj bezpečnosť užívateľov, pretože pri blokovaní reklám cez VPN musí dátová prevádzka, vrátane hesiel, ísť cez súkromný VPN server. Samozrejme, keďže takto sa dalo, ako som už spomínal, blokovať reklamy aj v iných aplikáciach, ohrozilo to model mnohých aplikácií, pretože veľa z nich sú plne funkčné, ale obsahujú reklamy, ktoré sa dajú odstrániť cez in-app nákup za nejakú malú sumu. Takýmto spôsobom zároveň aj samotný Apple prichádzal o svoju 30% províziu.

Niektoré takéto blokátory boli navyše aktualizované len minulý mesiac a prešli schválovacím procesom, takže je možné, že ide o pomerne nové nariadenie.

Na jeseň 2016 začal Apple robiť veľké poriadky v App Store, kde boli odstránené mnohé aplikácie, ktoré neboli dlho aktualizované alebo boli klonmi už existujúcich aplikácií a je dosť možné, že aplikácie, ktoré blokujú reklamy v štýle AdBlocku, budú ďalšou kategóriou, ktorú Apple eliminuje.

Čo sa týka budúcnosti Adblocku, bude musieť byť zásadne zmenený. Možnosťou sú prejsť na čisto Content Blockers technológiu alebo sa transformovať na čistú VPN službu. Ďalšou možnosťou AdBlock zabaliť a odísť z App Store, prípadne nechať aplikáciu tak, ako je, avšak v tomto prípade je otázne, ako dlho vydrží v App Store, nakoľko je možné, že Apple bude takéto aplikácie z obchodu vyraďovať.

Zdroj titulnej foto: ytimg.com
Zdroj: macrumors.com

Ak sa ti článok páčil, podpor ho, prosím, na Facebooku lajkom, komentárom či zdieľaním.

Komentáre