5 inšpiratívnych prezentácií Steva Jobsa, vďaka ktorým budete vedieť lepšie prezentovať svoje nápady

Erich Veselényi

Určite so mnou budete súhlasiť, keď poviem, že prezentácie Steva Jobsa prerástli až do istej formy umenia. Publikum tlieskalo, kričalo či dokonca dupalo. Ako to Steve dokázal? Ako dokázal takto očariť dav ľudí? Prinášame vám 5 príkladov toho, ako aj vy môžete pri prezentácii dosiahnuť podobný efekt.

1. Začiatok predaja Macu



Každá z Jobsových prezentácií obsahovala akýsi "magický moment", o ktorom sa ešte dlho rozprávalo. Tieto momenty boli v scenári pevne zakomponované a bezchybne natrénované. Je veľmi zaujímavé, že Jobs mal zmysel pre dramatickosť aj predtým, ako vznikli programy ako Apple Keynote alebo PowerPoint, ktoré ponúkli prezentačné nástroje snímok. To znamená, vaše prezentácie nemusia obsahovať "slajdy", aby ste publiku vyrazili dych.

24 . januára 1984 Steve Jobs predstavil svetu prvý Macintosh. Dokázal ho predstaviť doslovne až s kúzelníckym citom pre odhalenie. Počas prezentácie ukázal sériu snímok a povedal: "Všetko, čo uvidíte, bolo vytvorené tým, čo je skryté v tejto taške." Následne prešiel do stredu javiska, kde sa nachádzal stôl s taškou, ktorá skrývala tajomný predmet. Pomaličky z nej vytiahol Mac, vložil doň disketu a odkráčal preč, zatiaľ čo sa spustila pesnička Chariots of Fire.

Ponaučenie: Prezentácia nepotrebuje vždy "slajdy" na to, aby ste ohúrili publikum.


2. iPhone



Pravidlo troch je jedným z najsilnejších nástrojov pri prezentovaní alebo písaní. Ľudská myseľ dokáže udržať pozornosť len pri troch alebo štyroch "kusoch" informácií súčasne. Jobs si bol veľmi dobre vedomý tohto princípu, a preto rozdelil množstvo jeho prezentácií do troch častí. Niekedy sa na tom dokonca zabával.

Napríklad 16. februára 2007 Jobs publiku oznámil, že môže očakávať tri nové produkty: nový iPod, telefón a "internetové komunikačné zariadenie". Celé to zopakoval niekoľkokrát a, ako vieme, neboli to tri rôzne zariadenia. Spolu totiž tvorili jeden celok, nazvaný iPhone.

Ponaučenie: Je vhodné predstaviť tri výhody alebo funkcie výrobku, nie 20.


3. Prvý MacBook Air



Keď Jobs predstavil "najtenší notebook" MacBook Air, prešiel na stranu javiska, odkiaľ vytiahol skrytú kancelársku obálku, a povedal: "Je taký tenký, že sa dokonca zmestí do jednej z tých obálok, ktoré môžeme vidieť povaľovať sa v kancelárii." So žiarivým úsmevom ho následne z tej obálky vytiahol a všetkým dokázal, že je to skutočne tak.

Väčšina prezentujúcich by ukázala fotografiu produktu. Jobs to však posunul ešte o krok ďalej. Presne vedel, čo publikum zaujme. Fungovalo to dokonale. Veľa blogov, časopisov alebo novín, ktoré písali o predstavení MacBooku Air, použili na titulku fotku, ako Jobs tento tenučký notebook vyťahuje z obálky.

Ponaučenie: O produkte nielen hovorte, aj ho ukážte. Ukážte ho vo veľkom štýle.


4. iTunes Store



Každá správna dráma má hrdinu a zloducha. Steve Jobs bol majstrom v predstavení hrdinov a zloduchov počas jednej prezentácie. 28. apríla 2003 Jobs presvedčil zákazníkov, aby platili 0,99 centov za pesničku. Začal krátkou diskusiou o weboch Napster a Kaaza, ktoré ponúkali užívateľom skladby voľne na stiahnutie. Na ďalšom "slajde" však poukázal na temnú stránku týchto webov. Boli to:

  • nespoľahlivé súbory na stiahnutie,
  • nespoľahlivá kvalita,
  • žiadne náhľady,
  • žiadny cover art (spôsob prezerania albumov),
  • fakt, že je to krádež ("Najlepšie je nezahrávať sa s karmou.").

V ďalšej časti prezentácií Jobs nahradil všetky tieto negatíva za pozitívne faktory, ktoré ponúkol iTunes Store:

  • rýchle a spoľahlivé sťahovanie,
  • ukážky z každej piesne,
  • cover album art,
  • pozitívne nabitá karma.

Ponaučenie: Veľké prezentácie majú antagonistov: problém - hrdina - riešenie.


5. Genialita skrytá v šialenstve (Voľný preklad frázy: The genius in their craziness.)



V roku 1997 sa Jobs po 12 rokoch vrátil do Apple. Spoločnosť bola veľmi blízko bankrotu a v tom čase veľmi rýchlo prichádzala o peniaze.

Ku koncu prezentácie na Macworld v auguste 1997 Jobs spomalil tempo, stíšil hlas a povedal: "Myslím si, že vždy musíte byť trochu odlišní, aby ste si kúpili počítač od Apple. Myslím si, že ľudia, ktorí ich kupujú, sú kreatívne duše tohto sveta. Sú to ľudia, ktorí pracujú nie len preto, aby svoju prácu dokončili. Pracujú preto, aby zmenili svet. Vyrábame zariadenia presne pre tento typ ľudí. Mnohokrát si ostatní myslia, že ste blázni. Ale my v tom šialenstve vidíme genialitu. Toto sú presne ľudia, pre ktorých vyrábame naše zariadenia.

Ponaučenie: Nezabudnite motivovať svoje publikum, svoj tím, zamestnancov a partnerov. Dajte im dôvod, aby za vami stáli.

zdroj: entrepreneur.com

Ak sa ti článok páčil, podpor ho, prosím, na Facebooku lajkom, komentárom či zdieľaním.

Komentáre