Apple porušuje všetky základy dobrého designu

Marián Novikmec

Nedávno sa na portáli fastcodesign.com objavil článok od dvoch bývalých zamestnancov spoločnosti Apple, konkrétne Dona Normana a Brucea Tognazzinia. Zatiaľ čo prvý menovaný pracoval v Apple v rokoch 1993-1996, druhý je skutočný veterán, pretože bol v poradí 66. zamestnanec spoločnosti Apple.

Títo dvaja tvrdia, že Apple robí zlé meno dizajnu. Problém je podľa nich v tom, že sa spoločnosť viac sústredí na estetickú stránku ako na funkčnosť a pohodlie pri práci s produktmi a operačnými systémami.

Produkty spoločnosti sú síce krajšie ako kedykoľvek predtým, zaplatili sme za to však obrovskú daň. Základné princípy dobrého dizajnu sú preč, rovnako ako rýchle objavovanie ovládacích prvkov a intuitívnosť systémov. Napríklad malé písmo v kombinácii s nízkym kontrastom môže znamenať problém nielen pre ľudí so slabším zrakom.

Autori článku tiež upozornili na paletu gest, ktoré sú v podstate zbytočné a nepamätajú si ich ani samotní vývojári. Apple sa podľa nich drží starej idey, že prácou dizajnéra je to, aby produkty vyzerali dobre. Ide pri tom proti Stevovi Jobsovi, ktorý tvrdil, že dizajn nie je to, ako produkt vyzerá, ale aj to, ako funguje. Kvôli tomu je ovládanie nejednotné a komplikované.

Čo je však horšie, je, že Apple bezhlavo nasledujú ďalšie firmy, napríklad Google, ktorý do svojich produktov implementuje Material Design. Spoločnosť z Curpertina sa stala zlým vzorom pre spoločnosti, ktoré logicky chcú byť rovnaké ako najhodnotnejšia spoločnosť na svete.

Produkt tak síce je krásny, zábavný, ale v momente, keď majú používatelia pochopiť princípy ovládania, sa to stáva problémom. A z neschopnosti obvinia seba.

Po prečítaní tohto článku som prišiel k záveru, že autori vlastne majú pravdu. Pamätám si, ako som si kúpil prvý iPhone a neučil som sa ho ovládať ani sekundu. Veď to bol práve iPhone, ktorý spôsobil revolúciu v ovládaní inteligentných telefónov. Dnes je však situácia iná, čoho si je vedomý aj sám Apple, a preto do svojich iOS zariadení začal implementovať aplikáciu Tips, ktorá má naučiť používateľov používať svoje zariadenie naplno.

Treba tiež spomenúť funkciu predstavenú v iOS 7, vďaka ktorej sa dá dostať na predchádzajúcu stranu potiahnutím palca z ľavého kraja displeja. Po 2 rokoch túto vychytávku stále nepodporujú všetky aplikácie, niektoré dokonca od Apple. A nastavenia Apple Watch? Časť nastavíte iba na hodinkách, časť v jednotlivých aplikáciach a ten zvyšok na iPhone. Nočná mora pre technicky menej zdatných používateľov.

Týchto príkladov by som našiel množstvo, odporúčam tiež prečítať môj názorový článok: Vytratil sa z Apple Perfekcionizmus?

Apple by sa mal zamyslieť nad svojím smerom a možno zmeniť svoju politiku. Pretože nie je všetko zlato, čo sa blyští.

zdroj:www.fastcodesign.com/

Ak sa ti článok páčil, podpor ho, prosím, na Facebooku lajkom, komentárom či zdieľaním.

Komentáre