Názor: Mal by Apple vyrobiť vlastný automobil?

Marián Novikmec

Poslednú dobu počúvam z každej strane o tom, že by mal Apple vyrobiť svoj autonómny automobil. Bájny Apple Titan by mal byť predstavený v roku 2020 a mal by spôsobiť revolúciu v automobilovom priemysle. Lenže ako, keď Apple nemá s výrobou automobilu absolútne žiadne skúsenosti? V tomto článku vám ponúkam môj názor na túto problematiku.

Vyrobiť auto neznamená vyrobiť len technológiu. Znamená to vyrobiť sedačky, palubovku. Znamená to vyrobiť podvozok a odladiť pocit z jazdy. Vyrobiť auto vlastne neznamená vyrobiť len auto. Znamená to mať po celom svete servisy a autosalóny. A poznáte Apple: chce mať všetko dokonalé. Neviem si predstaviť stavať Apple na Slovensku autoservis, keď tu za tie roky nezvládli postaviť ani Apple Store. Možno niekto apeluje, že je Slovensko malý trh. Máte pravdu. Ale to, že si nemec kúpi Apple Car, v Tatrách sa mu pokazí a on nebude mať možnosť blízkej a rýchej opravy nebude príliš dobre. Rozhodne by som si nekúpil auto, pri ktorom by som nemal istotu rýchleho servisu. Alebo chce Apple predávať auto iba v Amerike? Dobre teda, ale to neznamená, že nebude musieť mať servisy a autosalóny. Pre spoločnosť ako je Apple by nebol problém niečo také vybudovať, ale nemá skúsenosti. Firma by sa teda pustila do risku. A to Apple dnes už nerobí. Apple stavia na istote a nepredstavuje experimenty. Už dobrých pár rokov.

Ďalej sa naskytuje otázka: Pre koho bude auto určené? Myslím, že Apple určite nevyrobí konkurenta Fábie, pretože by tam nemohol osadiť všetku tú technológiu, ktorú by tam určite osadiť chcel. Kvôli cene. Pri vysokej cene by konkurencieschopnosť auta bola minimálna. V prípade vyššej triedy, kde je napríklad Mercedes, Audi a BMW je otázka, či by Apple dokázal bez skúsenosti ponúknuť rovnaký štandart. Aj keby áno, tak je otázne, či by nejaký bankár vymenil svoje "S-klasse" za auto od Apple, pretože by existovalo určité riziko straty image.

Rovnaký scenár vidím v prípade Tesly. Perfektný automobil, vybavený technológiou od výmyslu sveta. Ak si však sadnete do komfortných sedačiek Mercedesu a potom do sedačiek, ktoré má Tesla, tie z Tesly vám prídu ako stoličky. Je otázne, akú katégóriu auta by Apple zvolil a čím by sa snažil zaujať. Auto nie je telefón, jabĺčko a odladený systém na palubnom počítači nestači.

Ďalšou možnosťou je, že by Apple zobral podvozok nejakého auta a jeho základ použil pre svoj Titan. Táto možnosť mi príde oveľa viac pravdepodobnejšia. Špekuluje sa o BMW i3. V prípade, že by Apple s BMW spolupracoval a vytvoril celú radu BMW iX áut, tak by to mohlo byť zaujímave. Čo by však Apple mohol ponúknuť BMW? Správne, systém. A to tu už predsa je, volá sa to CarPlay.

Práve rozšírenie CarPlay do celého auta a doplnenie ho o autonómne jazdenie, bezpečnostné systémy, nastavenie klimatizácie, podvozku a ďalšie veci mi príde ako dobrý nápad. Apple totiž nemá podľa môjho názoru dostatok skúsenosti na vytvorenie niečoho ako je auto, navyše nový Apple neriskuje. Ak by však došlo k rozšíreniu CarPlay systému, mohli by sme vidieť súboj dvoch firiem: Google a Apple. Nech to už bude akokoľvek, segment áut je pre technologické spoločnosti veľmi zaujímavý a sú si toho vedomé viaceré firmy. Znova by som chcel podotknúť, že tento článok je iba môj názor a nemusí sa zhodovať s tým vaším. O váš názor sa môžete podeliť v komentároch.

Ak sa ti článok páčil, podpor ho, prosím, na Facebooku lajkom, komentárom či zdieľaním.

Komentáre